.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اولین‌داور فوتبال زن: می‌خواهم فینال را قضاوت کنم
در بازی‌های کشورهای عربی سال 90 دعوت شدم و بازی فینال را نیز سوت زدم. در ضمن مسابقات نوجوانان آسیا در اردن را نیز قضاوت کردم.

شیوا یاری و سمانه محسنی به عنوان داور و کمک‌داور فوتبال کشورمان، برای قضاوت در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی انتخاب شدند، تا به نوعی غیبت تیم‌ملی فوتبال بانوان کشورمان را جبران کنند.

روزنامه شرق با شیوا یاری، داوروسط کشورمان در مورد قضاوت در این بازی‌ها و لیگ برتر ایران صحبت کردیم. او اولین بانوی ایرانی است که قرار است بازی‌های آسیایی را قضاوت کند.

 چند سال است که قضاوت می‌کنید؟
من از دوران نوجوانی به قضاوت علاقه داشتم به‌خصوص فوتبال که رشته مورد علاقه من است. اما از سال 80 به‌طور جدی و حرفه‌ای در کلاس داوری در شهر خودم کرمانشاه شرکت کردم و از آن زمان وارد قضاوت شدم.

 از چه سالی وارد فهرست بین‌المللی شدید؟
از سال 88 در فهرست بین‌المللی قرار گرفتم و سال بعد در فهرست الیت قرار گرفتم که کنفدراسیون فوتبال آسیا از آن سال، من را برای مسابقات بین‌المللی انتخاب می‌کند.

 چه سابقه‌ای در مسابقات بین‌المللی دارید؟
قضاوت در بازی‌های قهرمانی 16 و 19ساله آسیا، حضور در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا که دور‌نهایی آن در سال 2015 در استرالیا برگزار می‌شود. در بازی‌های کشورهای عربی سال 90 دعوت شدم و بازی فینال را نیز سوت زدم. در ضمن مسابقات نوجوانان آسیا در اردن را نیز قضاوت کردم.

 کی فهمیدید که برای بازی‌های آسیایی انتخاب شدید؟
ما هر ساله در کشور مالزی در تست‌های آمادگی جسمانی و کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنیم و از سوی دیگر در بازی‌های لیگ برتر خودمان هم سه‌ناظر ما را زیر نظر دارند، از حدود دو ماه قبل، ابلاغ اولیه به ما داده شده بود و قرار است برای تست‌های نهایی و کلاس‌های آموزشی پیش از مسابقات، از 19شهریور به اینچئون برویم. امیدوارم در تست‌های نهایی هم قبول شوم و برای اولین‌بار، بانوان ایرانی در بازی‌های آسیایی قضاوت کنند.

 با خانم سمانه محسنی قضاوت مشترک داشتید؟
بله در تمام بازی‌های بین‌المللی ایشان کمک من هستند و به‌طورکل باهم هماهنگ هستیم. امیدوارم در بازی‌های آسیای هم خیلی خوب عمل کنیم.

 به قضاوت در فینال هم فکر می‌کنید؟
همیشه باید به بهترین‌ها فکر کرد، ما هم ناامید نیستیم و می‌خواهیم با قضاوت خوب خودمان نماینده شایسته‌ای برای بانوان ایرانی باشیم.

 چرا یک گروه کامل داوری از کشورمان نداریم؟
متاسفانه چون بازی‌های بانوان در سطح قاره، کم است، به همین دلیل خیلی کم پیش می‌آید که در یک‌دوره مسابقه از کشور یک‌کوبل کامل حضور داشته باشند. تنها در مسابقات زیر 19سال آسیا بود که من به‌همراه نوروزی و مافی‌نژاد یک‌کوبل بودیم و بازی‌ها را قضاوت کردیم.

 حق‌الزحمه شما در بازی‌های بین‌المللی مانند آقایان است؟
بله هیچ تفاوتی نمی‌کند و خدا را شکر راضی‌کننده است.

 برای قضاوت با حجاب، کنفدراسیون آسیا از شما ایرادی نگرفته است؟
نه خوشبختانه بسیار محترمانه با این موضوع برخورد شده و حتی داوران سایر کشورها هم بعضی مواقع از ما در مورد این نوع پوشش سوال می‌کنند و برایشان جالب است.

 در ایران چندهفته لیگ را قضاوت می‌کنید؟
هرهفته در لیگ قضاوت می‌کنم، اما به دلیل بازی‌های بین‌المللی بارها پیش آمده که قضاوت در لیگ‌برتر را از دست داد‌ه‌ام.

 مشکلات داوری بانوان در ایران چه مسایلی است؟
بانوان داور در ایران مشکلاتی دارند که می‌توان با کمی پیگیری و توجه بیشتر این مسایل را حل کرد. اول، مشکلات مالی است؛ ما الان از دوفصل پیش طلب داریم و فصل جدید هم شروع شده است. در کلاس آموزشی‌ای که برای آغاز فصل جدید برگزار شد، این موضوع را به اطلاع آقای کفاشیان رساندیم. مشکل دوم که اهمیت زیادی دارد، در مورد کلاس‌های آموزشی است. از آنجایی که هفت‌سال است که فوتبال بانوان راه‌اندازی شده و هرسال هم داوران جدید و جوانی برای قضاوت انتخاب می‌شود، باید کلاس‌های بیشتری برای آموزش آنها برگزار شود، ضمن اینکه باید در کنار کارهای تئوری، کلاس‌های عملی نیز بیشتر شود تا داوران جوان بتوانند کسب تجربه کنند. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.115 seconds.